Eindejaarsbericht 2021

Beste mensen,

In 1991 werd op initiatief van Trees Boeke de grondlegster van het Blauwe Huis bedrijf de stichting Het Blauwe Huis opgericht. Het doel is om het kweken en verwerken van kruiden op biologisch-dynamische grondslag te waarborgen en een bedrijfsvoering te ondersteunen die naast het ontwikkelen van natuurwaarden ook actief kan zijn op maatschappelijk-sociaal gebied. Het begon met 1 ha en is nu, na dertig jaar, uitgegroeid tot 10 ha waarmee het bedrijf redelijk aan de steeds maar toenemende vraag kan voldoen. Zoals u kunt zien is het planten in het voorjaar altijd weer een vreugdevolle activiteit. Prachtig om elk jaar weer te zien hoe de gewassen groeien, bloeien en uiteindelijk na de oogst gedroogd worden en klaar zijn voor het mengen en inpakwerk.

Wij hadden natuurlijk graag op de open dag 2021 het 30 jarig bestaan van de stichting samen met u gevierd. Helaas kon deze dag niet doorgaan. We hopen op volgend jaar. Dan kunt u wellicht in de mediterrane tuin die nu in aanleg is al bloeiende planten bewonderen. Goed om te weten, ons kruidenwinkeltje is in de herfst en winter op vrijdag open voor publiek (10.00 tot 16.00 uur). De kwekerij is van oktober tot april gesloten.

Natuurwaarde is een belangrijk onderdeel van de biologisch-dynamische bedrijfsvoering. De terreinen zijn omgeven met hagen en er is een stukje bos. Ideaal voor de vele dieren rond het bedrijf.
Er is begonnen met het toevoegen van een extra stuk natuurwaarde meer op het open terrein. Daarvoor ging de spa flink de grond in. Verrassing voor volgend jaar!

Al het land van Het Blauwe Huis is officieel gecertificeerd en volop in biologisch-dynamische productie. Na dertig jaar staan we op het kantelpunt van land dat al volledig vrij is en land dat nog met hypotheek is belast. U kunt ons helpen om meer land blijvend “vrij te kopen” door het aanschaffen van een grondcertificaat. Daarmee kunt u voor € 50 of een veelvoud daarvan 25m2 of meer permanent vrij maken voor de biologisch-dynamische kruidenteelt.
Het werkt eenvoudig:
Maak € 50 of een veelvoud daarvan over op bankrekening NL31TRIO 0212181548 ten name van Stichting Het Blauwe Huis. Vermeld op de toelichting “grondcertificaat”, uw volledige postadres en e-mail. Wij sturen u dan een bevestiging van ontvangst en een grondcertificaat. Met het dertig jarig bestaan van de stichting gaat daar nu ook een passend product/cadeautje bij.

Bedankt voor uw bijdrage, een goede jaarwisseling, tevens namens de Stichting Het Blauwe Huis een heel mooi en gezond 2022.