Start van het bedrijf

Het gaat over mensen en hun werken met de aarde. Het verhaal van “Het Blauwe Huis” begint in Koekange, Drenthe. Trees Boeke startte hier in een blauwgeverfd huis haar initiatief, het opzetten van een kruidenbedrijf. Drie aspecten waren leidend:

1. Aardevriendelijk, ze koos voor biologisch-dynamische landbouw.
  2. Economisch efficiënt, realisatie van eerlijke en zinnige producten.
  3. Sociaal open en deel van de wereld, een plek waar mensen zich kunnen ontwikkelen.

Trees ontwikkelde producten en mengde met een niet aflatende precisie kruidenthee tot evenwichtige producten vanuit ritmische principes. Ochtendthee, middagthee, avondthee. Voorjaarsthee, zomerthee, herfst en winterthee. Drentse blaadjes voor alle tijden.

Toen Trees startte was haar partner Enno net met pensioen. Hij bedacht unieke technische oplossingen om kruiden op lage temperatuur te drogen in windtunnels en omgebouwde koelkasten. Alles voor een optimale kwaliteit.

Het bedrijf was vanaf het begin succesvol. De locatie in Koekange werd te klein. In Ruinerwold werd een nieuwe locatie gevonden. Hier was ruimte voor uitbreiding van de kwekerij en de start van een verwerkingsbedrijf. Er werden bijzondere planten voor Weleda gekweekt. Veel andere producten vonden afzet via natuurvoedingswinkels en kregen landelijke bekendheid.

Uitbreiding

Via studiegroepen over onder meer sociale driegeleding komt landbouwingenieur Jan Kees Luijerink op het pad van Trees. Hun passie voor planten, kruidenleer, het begeleiden van jonge mensen en pionieren op het gebied van biodynamische landbouw verbinden hen tot een twee-eenheid. Eind jaren ’70 stapt Jan Kees in de maatschap en groeit het bedrijf verder uit met nationale en internationale contacten.

Trees Boeke initieert in 1991 de oprichting van Stichting Het Blauwe Huis. Ze heeft als doel het initiatief voor langere tijd mogelijk te maken. Door de fantastische inzet van de familie Boeke en vele vrienden en belangstellenden wordt het mogelijk om de landbouwgrond en de gebouwen onder te brengen in de Stichting Het Blauwe Huis.

De doelstellingen van de stichting liggen in het verlengde van de ideeën van Trees:

1. Het voor langere tijd waarborgen van de biologisch-dynamische landbouw in de vorm van kruidenteelt.
  2. Het beheer van grond en gebouwen en deze tegen eerlijke pacht/huur ter beschikking stellen aan een biologisch-dynamisch werkend bedrijf.
  3. Het bekend maken van en voorlichting geven over het belang, de teelt, de verwerking en het gebruik van kruiden in brede maatschappelijke zin.
  4. Het praktisch werken met de ideeën vanuit de sociale driegeleding.

Henk Weinreder, partner van Jan Kees, treed in 1992 toe tot de maatschap. Hij is 21 jaar lang niet alleen de toegewijde boer van Het Blauwe Huis, maar vooral ook de inspirerende sociale kracht. Mede door zijn toewijding en inzet konden veel jonge mensen zich in combinatie met de landbouwactiviteiten op het Blauwe Huis ontwikkelen. Na het overlijden van Henk in 2013 breekt er een nieuwe tijd aan voor Het Blauwe Huis.

Ondernemer Tijlbert Vink geeft het bedrijf in 2014 een nieuwe impuls. Tijlbert is eigenaar van het Franse biologische kruidenbedrijf l’Herbier du Diois, waarmee Het Blauwe Huis al sinds de jaren tachtig nauw samenwerkt. Tijlbert neemt Het Blauwe Huis in 2014 over. De overname komt voort uit zijn ideaal om het authentieke Nederlandse bedrijf, met al zijn kennis en passie voor kruidenplanten, te behouden voor de toekomst. Daarmee is de toekomst van het bedrijf, na de pensionering van Jan Kees Luijerink zeker gesteld.